Vælg en side

Der er mange måder at få forsøge at få sit budskab ud på.

Jeg har set en dansk personalechef forsøge sig med nedenstående til en gruppe butiksbestyrer rundt i hele landet:

Når jeg kommer rundt i butikkerne ser jeg, at der hænger forskellige skilte i forskellige butikker, nogle steder fra forrige kollektion. Det er bare ikke godt nok. Der SKAL altså være ens skiltning hele tiden i alle vores butikker!
I MÅ IKKE SELV BESTEMME HVILKE SKILTE DER ER OPPE! Der er en grund til, at vi sender ens skilte ud til jer alle på samme tid. Få nu de gamle udsalgsskilte ned og de nye op. De grønne skal væk – kan smides helt ud, men gem de sorte 50 % sale til senere. Jeg vil ikke se de gule mere, vi sender nye til næste gang ……..

I den mail korrespondance der fulgte, fik flere af butiksbestyrerne travlt med at forklare, at hvis det var i deres butik, det ikke var i orden, var det fordi de allerede havde smidt de sorte ud og så videre.

Folk gik i forsvars position med det samme.

Virkede personalechefens budskab?

Ja, hun fik da fortalt, hvad hun syntes om skiltningen rundt omkring i butikkerne. Men det fremgik ikke, om den enkelte butik, hvor der var et problem, havde fået det direkte at vide. Desuden talte hun i den grad ned til de ansatte ved at begynde at skrive med store bogstaver inde i en mail.

Hvad hun kunne have gjort.

Da hun registrerede, at der åbenbart var problemer flere steder, kunne hun have overvejet, om de på kontoret egentlig var gode nok til at få kommunikeret ud, hvordan de gerne ville have det.

Åbenbart ikke, eftersom skilteskoven var i forskellige nuancer afhængig af butik.

Havde hun i stedet startet sin mail med noget lignende:

– Jeg kan se, at vi ikke har været gode nok til at fortælle jer, hvilke skilte vi gerne vil have oppe hvornår.

Derfor vil vi for eftertiden hver mandag sende en kort mail med retningslinjerne, da vi godt er klar over, at det skifter hurtigt ind imellem. I mailen vil der også stå, hvilke skilte I bare kan smide ud efter brug og hvilke, vi gemmer til en anden gang.

Jeg håber det vil lette jeres udfordringer med skiltene, sådan at butikkerne altid tager sig helt ens ud, hvilket vi, som vi tidligere har talt om, prioriterer meget højt.

 

Dernæst er det selvfølgelig alfa og omega, at alle bestyrerne kan stole på, at de vil få det at vide direkte, hvis der er noget, der halter.

Så der ikke kommer en fælles skælde-ud mail, hvor ingen kan vide sig helt sikre på, om de mon også har jokket i spinaten.